Fida International uudisti IT-infransa Centeron kanssa

Fida International on helluntaiseurakuntien lähetystyöorganisaatio, jolla on työntekijöitä ja työasemia ympäri maailmaa. Työasemien pitää pysyä toimivina ja turvallisina myös paikoissa, joissa yhteydet ovat välillä epävarmat. Fida uudisti IT-infransa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia yhteistyössä jyväskyläläisen Centeron kanssa.

Näyttökuva 2014-12-11 kello 9.08.14

Hajallaan oleva ja muuttuva organisaatio asettaa haasteita IT-infralle

Fidalla on työasemia konkreettisesti ympäri maailmaa. ”Työntekijät tarvitsevat toimivat työasemat ja pääsyn yhteisiin järjestelmiin, vaikka yhteydet saattavat olla alkeelliset ja epävarmat”, kertoo Fida Internationalin tietohallintopäällikkö Marko Riekki (edit: nykyään Fidan tietohallintopäällikkönä toimii Aki Tervo). ”Tähän vastaaminen oli keskeistä myös IT-ympäristömme uudistuksessa”.

Turvallisen etäkäytön lisäksi Fida halusi varmistaa, että käyttöön otettava ratkaisu skaalautuisi nopeasti organisaation muutoksiin, kun uusia työntekijöitä tulisi mukaan tai vanhoja projekteja päätettäisiin.

”Aiemmin kaikki yhteydet palvelimille kulkivat toimiston kautta. Tästä halusimme eroon, sillä toimisto oli muodostunut turhan usein pullonkaulaksi”, Riekki mainitsee. ”Meillä oli tehty päätös ja suunnitelma pilvipalveluiden käyttöönotosta. Olimme aiemmin ottaneet käyttöön Office 365:n, ja halusimme nyt jatkaa alkanutta kehitystä.”

Centeron osaaminen ja asenne vakuuttivat kilpailutuksessa

Fida pyysi alkuvaiheessa ratkaisuehdotuksia useammalta toimijalta ja kartoitti alan toimijoita. Varsinaiseen tarjouskilpailutukseen valittiin lopulta kolme toimittajaa, Centero mukaan lukien.

”Centeron osaaminen ja asenne vakuuttivat meidät kilpailutuksessa. Emme halunneet toimia koekaniinina, vaan etsimme osaajaa, jolla oli valmis ratkaisu järkevään hintaan. Centeron tarjous vastasi kaikkeen tähän”, Riekki jatkaa. ”Lisäksi Centeron ihmiset ovat mukavia ja heillä on hyvä tekemisen meininki.”

Centeron puolella tarjous- ja neuvotteluvaihetta hoiti Teemu Tiainen:

”Fidan hajallaan oleva organisaatio oli kiinnostava myös Centeron kannalta. Pääsimme todella käyttämään osaamistamme työasemien keskitetystä hallinnasta, kun IT-ympäristö on näinkin monimuotoinen ja sijaitsee fyysisesti ympäri maailmaa. Tästä syystä Seremoniamestari-palvelumme tuntui osuvan tosi hyvin Fidan tarpeisiin.”, Tiainen toteaa innostuneena.

Ratkaisu: Keskitetty hallinta ja nykyaikaiset pilvipalvelut

”Fidan Seremoniamestari-palvelu lähdettiin rakentamaan Windows Intunen työasemahallinnan sekä Microsoft Azure -palvelualustan ympärille. Näillä työkaluilla Fidalle saatiin toimiva yhdistelmä palveluita ja kaikki pystyttiin tuottamaan pilvestä. Kokonaisuudella haettiin parempaa hallittavuutta ja käytettävyyttä hajallaan olevalle käyttäjäkunnalle”, Tiainen kertoo.

Työasemien hallinnointi järjestettiin keskitetysti Windows Intunen avulla. Muutoksen jälkeen Centero hoitaa Seremoniamestari-palvelunsa kautta myös työasemaympäristön ylläpidon. ”Pidämme työasemaympäristön vakioituna ja sovellukset ajan tasalla keskitetysti. Muutoksen ansiosta Fidan tietohallinnon resurssit voidaan ohjata suunnitteluun ja johtamiseen, kuten pitääkin”, Tiainen toteaa.

Fidan näkökulmasta muutos hoitui sujuvasti. ”Parin kuukauden käyttöönottoprojekti saatiin hoidettua käyttäjiemme kannalta melko näkymättömästi”, kertoo tietohallintopäällikkö Riekki. ”Tehokas viestintä intrassa ja sähköpostitse käyttäjille auttoivat varautumaan katkoksiin, joita palvelinten siirroista tuli. Centero puolestaan piti minua ja projektitiimiä kartalla siitä, mitä taustalla tapahtui ja miten projekti eteni.”

”Fiksu ratkaisu, jota ylläpitää globaali kumppani”

Muutos on tuonut Fidalle paljon lisää joustavuutta toimintaansa. Toimintaa voidaan skaalata helposti molempiin suuntiin, kun sekä palvelinkapasiteetti että käytettävät ohjelmistot on viety pilveen. Lisäksi käyttöön otetut uudet – keskitetysti hallitut – virustorjunta -ohjelmistot ja versiopäivitykset pitävät koko organisaation tietoturvan parempana.

”Muutoksen myötä IT-ympäristömme hallittavuus ja läpinäkyvyys on lisääntynyt. Windows Intunen ja Microsoft Azuren kautta olemme saaneet tehokkaan näkymän sekä työasemaympäristön että palvelinten seurantaan. Kun Microsoft hoitaa palvelinrautaa ja Centero työasemia sekä palvelinten ohjelmistoja, on meidän helppo keskittyä parantamaan IT-ympäristöämme ja toimintaa käyttäjiemme näkökulmasta”, Riekki summaa.

”Lisäksi Centero pitää huolta, että IT-ympäristömme kehittyy jatkossakin. Jatkuva yhteydenpito pitää huolta siitä, että saamme tiedon uusista päivityksistä sekä mahdollisista uusista innovaatioista kehityksemme tueksi”, Riekki toteaa. ”Olemme vaativa ja palautetta herkästi antava asiakas. Tälle projektille antaisin arvosanaksi vähintään 4+ asteikolla 1–5. Haluamme, että meistä pidetään huolta jatkossakin, ja kyllä meillä on korkeat odotukset yhteistyölle Centeron kanssa. Luotamme siihen, että Centero on meille osaava Microsoft-kumppani.”

Fida Internetional lyhyesti

Fida International ry on vuonna 1927 perustettu Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö. Lähimmäisenrakkaudelle perustuva työ ulottuu 55 maahan ja vaikuttaa kumppanikirkkojen kautta miljoonien ihmisten elämään. Kehitysyhteistyössä Fida on ulkoministeriön kumppanuusjärjestö. Suomessa Fida tunnetaan parhaiten Fida lähetystoreista, jotka ovat toimineet kierrätyksen uranuurtajina jo vuodesta 1979.

Kysy lisää Seremoniamestarista

Teemu Tiainen
puh. 010 397 4204
teemu.tiainen@centero.fi