Patch Management -ratkaisut vertailussa – Shavlik Protect – Osa 6/14

Shavlik-Protect-boxVuosittain tehtävä vertailu

Teimme noin vuosi sitten vertailun markkinoilla olevista tärkeimmistä patch management -työkaluista. Päätimme tehdä vertailusta vuosittaisen katsauksen patch management -ratkaisujen tarjontaan. Nyt on taas aika käydä vanhoja sekä uusia tuotteita läpi. Julkaisemme nyt vertailun 14-osaisena blogisarjana.

Jos et malta odottaa, vaan haluat lukea koko vertailun läpi heti. Voit ladata sen PDF-muodossa täältä.

Edelliseen osaan pääset artikkelin lopusta olevasta linkistä. Samoin seuraavaan osaan sen ilmestyttyä. Voit selata artikkeleja myös sivun oikeassa reunassa olevan uutisarkiston kautta.

Blogisarjan osat:

  1. Vertailun lähtökohdat
  2. F-Secure Software Updater
  3. ControlNow
  4. Panorama9
  5. N-Central
  6. Shavlik Protect
  7. ManageEngine
  8. GFI LanGuard
  9. Ninite Pro
  10. Shavlik Patch for Microsoft System Center
  11. Solarwinds Patch Manager
  12. Secunia CSI
  13. Centero Software Manager
  14. Lopputulos, yhteenveto ja hintavertailu

Omaa infraa vaativa pilvityökalu

Aikaisemmin vertailussa on ollut mukana Shavlikin Microsoft System Center Configuration Manager -liitännäinen. Shavlik Protect on saman valmistajan standalone-ratkaisu. Tässäkin tapauksessa tuote integroituu olemassa olevaan ympäristöön ja vaatii lähiverkkoon palvelimen toimiakseen. Vaatimukset ovat vain pienemmät, koska SCCM ympäristöä ei tarvita. Testissä käytettiin Windows 7 ja Windows 8.1 -virtuaalityöasemia palvelimena ja asiakaskoneena. Shavlik Protect ei siis vaadi Windows Server -käyttöjärjestelmää, vaikka varmasti isommassa ympäristössä sen käyttäminen on suositeltavaa.

Itse palvelinohjelmisto asentui helposti, ja kaikki esivaatimussovellukset asentuivat automaattisesti Shavlikin omalla asennusohjelmalla. Ensimmäisen työaseman saaminen palvelun piiriin ei kuitenkaan ollut aivan yksiselitteistä. Googlettamalla selvisi, että palomuuriin piti tehdä avauksia, ja yksi Windowsin palvelu piti laittaa päälle.

Ongelmia tiedossa ilman yhtenäistä sisäverkkoa

Palvelinohjelmisto hakee tiedot haavoittuvuuksista ratkaisun tietokannasta pilvestä. Kun sovellus on asennettu, niin ratkaisun agentit voidaan asentaa keskitetysti verkon kautta toimialueen tai työryhmän koneille. Testien perusteella kyseinen ratkaisu toimii erilaisissa ja erikokoisissa ympäristöissä.

Kysymysmerkiksi tosin jää, miten toimivat ympäristöt joissa on useita erillisverkkoja. Mitään mahdollisuutta esimerkiksi branch-servereille ei ole. Voidaan siis sanoa, että yhteinen lähiverkko on vaatimuksena Shavlik Protectin käytölle, tai vaihtoehtoisesti jokaiselle hallitulle ympäristölle pitää olla oma lähiverkko ja erikseen hallittu palvelinohjelmisto.

Useamman kilpaveljensä kaltaisesti myös Shavlikilla on mahdollista pitää lähiverkossa kuitenkin ns. cache-palvelinta, jolta päivitykset voidaan lähiverkossa hakea. Skaalautuvuuden kannalta on suuri puute, kun varsinaista tukea ei löydy useammalle konfiguraatiopalvelimelle, joissa asetukset olisivat synkronoitu.

Mikäli ratkaisusta halutaan eroon niin tässäkin tapauksessa sekä palvelinohjelmisto että työasemien agentit tulee poistaa. Shavlik sisältää tuen noin 40 – 50 eri sovellukselle. Määrä on suurin piirtein keskitasoa tässä joukossa. Olennaisimmat ja käytetyimmät sovellukset onneksi löytyvät.

Asetusmäärä on riittävä

Kun ratkaisun on saanut rullaamaan, niin käytettävyys on keskikastia. Käyttöliittymä ei ole kovin tavanomainen ja siihen tottuminen kestää turhan pitkään. Jotta ratkaisu saadaan kustomoitua itselle sopivaksi, tulee eri politiikat ja asetukset määritellä pala palalta. Shavlik Protectin kanssa toimisi erittäin hyvin vaikkapa sovelluksissa useasti käytettävä ohjattu toiminto, joka ohjaisi askel askeleelta miten ratkaisun saa käyttöön edes perusasetuksilla. Toimintavarmuus ja tehokkuus ovat kelvollista tasoa, kunhan ratkaisua oppii käyttämään.

Vaikka asetukset ovat hieman omituisesti hajautettu, eivätkä ne ole kaikista helpoimmat omaksua, on niitä silti riittävästi. Loppukäyttäjille on mahdollista määrittää esimerkiksi, mitä tapahtuu ennen päivityksen asennusta tai sen jälkeen. Kuten monessa muussakin päivitystenhallinnan ratkaisussa, uudelleenkäynnistys tai koneen sammutus, on mahdollista asettaa asennusta ennen tai sen jälkeen. Jokaiseen jakeluun voidaan määrittää myös raportit lähetettäväksi haluttuihin sähköpostiosoitteisiin.

Tuotteen käyttö on pääpiirteissään kaksiosainen. Ensimmäisenä tehdään määritellyn mukainen päivitysten skannaus, jonka jälkeen ajetaan haluttuna ajankohtana määritelty päivitysten jakelu. Versioinnit voidaan pitää haluttuina, kunhan määritellään ryhmäkohtaisesti, mitkä sovellukset skannataan päivitysten osalta. Shavlik mahdollistaa myös omien sovellusten jakamisen, mutta niitä ei voi käyttää automaattisessa päivityksessä. Sovelluspaketit Shavlikin tukemiin sovelluksiin tulevat oletusasetuksilla, jolloin esimerkiksi herjat automaattisista päivityksistä jäävät loppukäyttäjien ongelmaksi.

Laske säästösi

Automatisoi sovelluspäivitykset ja lopeta pikkusoftien kanssa painiminen. Centero Software Manager säästää aikaa, rahaa ja hermojasi.

« Edellinen artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – N-Central – Osa 5/14
» Seuraava artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – ManageEngine – Osa 7/14