Patch Management -ratkaisut vertailussa – Panorama9 – Osa 4/14

Vuosittain tehtävä vertailu

Panorama9-logoTeimme noin vuosi sitten vertailun markkinoilla olevista tärkeimmistä patch management -työkaluista. Päätimme tehdä vertailusta vuosittaisen katsauksen patch management -ratkaisujen tarjontaan. Nyt on taas aika käydä vanhoja sekä uusia tuotteita läpi. Julkaisemme nyt vertailun 14-osaisena blogisarjana.

Jos et malta odottaa, vaan haluat lukea koko vertailun läpi heti. Voit ladata sen PDF-muodossa täältä.

Edelliseen osaan pääset artikkelin lopusta olevasta linkistä. Samoin seuraavaan osaan sen ilmestyttyä. Voit selata artikkeleja myös sivun oikeassa reunassa olevan uutisarkiston kautta.

Blogisarjan osat:

  1. Vertailun lähtökohdat
  2. F-Secure Software Updater
  3. ControlNow
  4. Panorama9
  5. N-Central
  6. Shavlik Protect
  7. ManageEngine
  8. GFI LanGuard
  9. Ninite Pro
  10. Shavlik Patch for Microsoft System Center
  11. Solarwinds Patch Manager
  12. Secunia CSI
  13. Centero Software Manager
  14. Lopputulos, yhteenveto ja hintavertailu

Helposti käyttöönotettava pilviratkaisu

Voitaisiin sanoa, että mitä yksinkertaisempi tuote on ottaa käyttöön, niin sitä vähemmän ratkaisusta löytyy toimintaan vaikuttavia asetuksia. Pilvipohjaisissa tuotteissa päämääränä on pitää sovellukset ajan tasalla sen kummemmin hienostelematta. Kyseinen ratkaisu on juuri tätä.

Panorama9:n tukemien sovellusten lista on vertailun keskitasoa parempi. Tuote osaa pitää yli yhdeksänkymmenen kolmannen osapuolen sovelluksen ajan tasalla. Erityismaininta ratkaisulle voidaan antaa heidän tuestaan OS X:lle. Vertailussa ei Mac-tukea testattu, mutta sovellustoimittaja tuntuu markkinoivan sitä hyvin paljon. Sovelluslista löytyy seuraavasta täältä.

Ratkaisu oli helppo ottaa käyttöön, kuten muutkin pilviverrokit. Muutenkaan sen käyttäminen ei tuota tuskaa, sillä hallintapaneeli on melko looginen kokonaisuus. Siihen kun hallintapaneelin saa auki, agentti on asennettu työasemalle, ja raportointi alkaa, menee aikaa alle tunti. Tämän jälkeen hallintapaneeli näyttää haavoittuvuudet Microsoftin ja kolmannen osapuolen sovellusten osalta.

Panorama9 tarjoaa myös integraatiomahdollisuuden Microsoftin WSUS-palveluun, jolloin omaa agenttia ei tarvita, vaan asiakaskoneet käyttävät Windowsin Update Agenttia.

Ei turhia säätöjä

Panorama9 ei todellakaan mahdollista kovin monipuolista räätälöintiä päivitysten ja niiden asetusten suhteen. Käytännössä voidaan määrittää päivitykset päälle tai pois päältä ja annetaanko koneiden käynnistää itsensä. Melko yleisen minimitason mukaisesti voidaan listata sovelluksia ja koneita, minkä ei haluta kuuluvan automaattisten päivitysten piiriin. Omia paketteja tällä päätelaitehallinnan ratkaisulla ei voi jakaa.

Olemassa olevaa infraa Panorama9 ei välttämättä vaadi ja se on helppo ottaa käyttöön sekä poistaa käytöstä. Asetusten yksipuolisuuden vuoksi kyseistä ratkaisua on vaikea kuvitella kovin suurten organisaatioiden käyttöön. Hienosäädölle ei täten ole juurikaan mahdollisuutta. Työasemia ei ole edes mahdollista ryhmitellä vaan nekin on jaettu automaattisesti kahteen kategoriaan: työasemat ja palvelimet.

Lyhyen testijakson aikana ratkaisu löysi päivitykset viidelle testisovellukselle ja paikkasi ne. Yksi puute on se, että päivityksiä ei voi laittaa asentumaan manuaalisesti, vaan ne asentuvat valittuna ajankohtana vuorokauden aikana. Toisaalta määriteltynä ajankohtana tapahtuva asennus on toimiva lähes aina, mutta tietyissä tilanteissa järjestelmänvalvoja saattaa haluta asentaa jotain heti. Panorama9 on toki paljon muutakin kuin haavoittuvuuksienhallintaa.

Ratkaisu maksaa 250 työaseman kokoiselle ympäristölle vuodessa noin 6200 €. 2500 työaseman ympäristö maksaa noin 10 kertaa enemmän eli 60 000 €.

Laske säästösi

Automatisoi sovelluspäivitykset ja lopeta pikkusoftien kanssa painiminen. Centero Software Manager säästää aikaa, rahaa ja hermojasi.

« Edellinen artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – ControlNow – Osa 3/14
» Seuraava artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – N-Central – Osa 5/14