Patch Management -ratkaisut vertailussa – N-Central – Osa 5/14

N-Central-Patch-Manager-logoVuosittain tehtävä vertailu

Teimme noin vuosi sitten vertailun markkinoilla olevista tärkeimmistä patch management -työkaluista. Päätimme tehdä vertailusta vuosittaisen katsauksen patch management -ratkaisujen tarjontaan. Nyt on taas aika käydä vanhoja sekä uusia tuotteita läpi. Julkaisemme nyt vertailun 14-osaisena blogisarjana.

Jos et malta odottaa, vaan haluat lukea koko vertailun läpi heti. Voit ladata sen PDF-muodossa täältä.

Edelliseen osaan pääset artikkelin lopusta olevasta linkistä. Samoin seuraavaan osaan sen ilmestyttyä. Voit selata artikkeleja myös sivun oikeassa reunassa olevan uutisarkiston kautta.

Blogisarjan osat:

  1. Vertailun lähtökohdat
  2. F-Secure Software Updater
  3. ControlNow
  4. Panorama9
  5. N-Central
  6. Shavlik Protect
  7. ManageEngine
  8. GFI LanGuard
  9. Ninite Pro
  10. Shavlik Patch for Microsoft System Center
  11. Solarwinds Patch Manager
  12. Secunia CSI
  13. Centero Software Manager
  14. Lopputulos, yhteenveto ja hintavertailu

Järeämpi ratkaisu pilvestä

Hieman järeämpää kaliiperia haavoittuvuuksien hallintaan on tarjolla myös pilvipuolelle. Ero muihin vastaaviin järjestelmiin on suuri. Tämä tulee esille monimutkaisuutena sekä asetusten määrässä. Esimerkiksi haavoittuvuudenhallinnan kytkeminen päälle yksittäiselle työasemalle kesti lähes puoli tuntia. Kyseinen toimenpide ei onnistunut ilman ohjeita, ja vaatii silti soveltamista. Näin yksinkertaiset ja tärkeät asiat pitäisi sujua paljon helpommin. Kuten oikeastaan kaikki muutkin, niin myöskään tämä päätelaitteiden hallinnan ratkaisu ei ole pelkästään haavoittuvuuksien hallintaa varten. N-Central tarjoaa nimittäin reilusti kaikennäköisiä aputyökaluja myös muuhun työasemaympäristön hallintaan.

Toiminta olemassa olevassa IT-infrastuktuurissa

N-Central mahdollistaa myös tavan asentaa useampia agentteja ympäristöön kertaheitolla. Tätä varten tarvitaan Windows Server -palvelin, joka toimii niin sanottuna probena, kun siihen asennetaan erillinen N-Centralin palvelinsovellus. Tuolloin probe etsii verkon laitteet ja asentaa niihin agentit. Se myös lataa päivityspaketit omalle levylleen, jolloin kaista ei kuormitu jokaisen työaseman ladatessa erikseen tietoturvapäivityksiä internetyhteyden kautta.

Rajoitteita erilaisille organisaatioille ei ole, ja vaatimukset olemassa olevalta infrastruktuurilta eivät ole korkeita. Agentin keräämästä datasta riittää ison tarjontansa vuoksi käyttöä varmasti isommistakin ympäristöistä vastaaville ylläpitäjille. Käyrää riittää joka lähtöön, ja resurssejakin voi seurata reaaliajassa.

Asetuksien määrä syö käytettävyyttä

Monimuotoisuutensa vuoksi selkeys ja helppokäyttöisyys kärsivät jonkin verran. Eri välilehtiin ja alavalikon alavalikoihin meinaa eksyä. Oikein säädettynä tämäkin tuote voidaan halutessaan laittaa niin sanotusti autopilotille. Tätä edesauttaa sovellusten päivitysten automaattinen hyväksyminen. Sitä varten voidaan luoda erilaisia säännöstöjä, joissa määritellään päivitysten tyypit ja valitaan päivitettävät sovellukset. Ratkaisusta löytyy valmiiksi ennalta määriteltyjä säännöstöjä ja ryhmiä. Päivitysten jakeluun liittyviä muitakin sääntöjä on ihan kiitettävä määrä. Asetuksissa halutut sovellukset on mahdollista jättää mille tahansa versiolle.

Päivitysten puuttumisen havaitsemiseen ja päivitysten jakeluun voidaan määritellä yksityiskohtaisesti halutut ajankohdat ja toistovälit. Asetuksien kautta voidaan mahdollistaa myös ilmoitus käyttäjille, mikäli työasemalle on saatavilla uusia päivityksiä. Näin he voivat halutessaan asentaa nopeammalla aikataululla järjestelmänvalvojan heille tarjolle laittamat tietoturvapäivitykset. N-Centralin kanssa voidaan halutessa jättää päälle myös Windows Updaten päivitysagentti sekä määritellä käyttäjätaso, jolloin päivityksiä voi asentaa sitä kautta. Tämä tarkoittaa sitä, voiko tavallinen käyttäjä, vai ainoastaan paikallinen järjestelmänvalvoja käynnistää Windows Update -palvelun.

Agentti voidaan myös käskyttää käynnistämään sammutetut koneet päivitysten vuoksi. Asetusten määrä ja variaatiot ovat erinomaisella tasolla verrattuna muihin pilvipohjaisiin ratkaisuihin. N-Central mahdollistaa omien sovellusten jakelun agenttinsa kautta, mutta sovelluspäivitysten vipuja eikä asetuksia voi muuttaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sovelluksissa on automaattiset päivitykset ja muut oletusasetukset päällä.

Jos tuote poistetaan käytöstä, se sisältää probe-serverin alasajon ja työasema-agenttien poistamisen. Keskitettyä poistamista ratkaisu ei tarjoa, vaan agentit on poistettava käsin tai jollakin toisella menetelmällä. Kohtuullisen helpolla kuitenkin päästään, mikäli tästä tuotteesta halutaan luopua.

Epäselvät hinnoittelumallit ja melko suppea sovellusmäärä

Yksi huomioitava asia N-Centralissa on tuettujen kolmannen osapuolen sovellusten määrä. Se sisältää vain noin 20 sovellusta. Toisaalta tämä määrä sisältää käytännössä tärkeimmät ja käytetyimmät sovellukset. Hinnoittelu on N-Ablen omien sanojen mukaan joustava. Hinnoitteludokumenteista oli vaikea löytää laitekohtaisia perushintoja eri kokoluokan organisaatioille. Tästä on pakko antaa ratkaisulle miinus. 250 työaseman ympäristöön ratkaisu maksaa 5400 € vuodessa. Kun työasemia on 2500 kpl, niin ratkaisun hinnaksi muodostuu 27 000 € vuodessa.

Laske säästösi

Automatisoi sovelluspäivitykset ja lopeta pikkusoftien kanssa painiminen. Centero Software Manager säästää aikaa, rahaa ja hermojasi.

« Edellinen artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – Panorama9 – Osa 4/14
» Seuraava artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – Shavlik Protect – Osa 6/14