Patch Management -ratkaisut vertailussa – ManageEngine – Osa 7/14

Manage-Engine-LogoVuosittain tehtävä vertailu

Teimme noin vuosi sitten vertailun markkinoilla olevista tärkeimmistä patch management -työkaluista. Päätimme tehdä vertailusta vuosittaisen katsauksen patch management -ratkaisujen tarjontaan. Nyt on taas aika käydä vanhoja sekä uusia tuotteita läpi. Julkaisemme nyt vertailun 14-osaisena blogisarjana.

Jos et malta odottaa, vaan haluat lukea koko vertailun läpi heti. Voit ladata sen PDF-muodossa täältä.

Edelliseen osaan pääset artikkelin lopusta olevasta linkistä. Samoin seuraavaan osaan sen ilmestyttyä. Voit selata artikkeleja myös sivun oikeassa reunassa olevan uutisarkiston kautta.

Blogisarjan osat:

  1. Vertailun lähtökohdat
  2. F-Secure Software Updater
  3. ControlNow
  4. Panorama9
  5. N-Central
  6. Shavlik Protect
  7. ManageEngine
  8. GFI LanGuard
  9. Ninite Pro
  10. Shavlik Patch for Microsoft System Center
  11. Solarwinds Patch Manager
  12. Secunia CSI
  13. Centero Software Manager
  14. Lopputulos, yhteenveto ja hintavertailu

Tukee myös Macin softia

Yksi uusista vertailuun mukaan otetuista tuotteista on ManageEngine. PC-puolelle se sisältää tuen noin neljällekymmenelle eri sovellukselle. Kyseisen ratkaisun päivitystuki kattaa myös Mac OS X puolella noin kaksikymmentä sovellusta. Kielisyyksiä päivityksiin ei voi asetuksissa vaihtaa, joten oletuksena kieli on siis englanti. Tämä tuote asennetaan palvelimelle, josta on pääsy organisaatioin sisäverkkoon.

Vaatimukset itse infrastruktuurilta eivät ole päätä huimaavia. ManageEngine Desktop Central 9 palvelin- ja hallintaohjelmisto asentuu kuluttajapuolen Windowsillekin. Testissä sitä ajettiin ihan tavalliselta Windows 8.1 -virtuaalikoneelta. Ratkaisu mahdollistaa myös niin sanottujen remote office:jen lisäämisen. Tämä tarkoittaa, sitä että lähiverkkojen sisältämien työasemien hallintaa voidaan tehdä useisiin eri verkkoihin.

Helppo asentaa ja konfiguroida

Testissä palvelinohjelmisto asentui todella helposti. Sen jälkeen testiympäristön asiakaskoneen lisääminenkin oli helppoa ja siihen löytyi ohjeet. Testivaiheessa määriteltiin työryhmä toimialueen sijasta ja sopiva käyttäjätunnus salasanan kera. Tämän jälkeen palvelin skannasi verkon läpi ja asensi testikoneelle agentin. Tämän jälkeen tuotteen osalta voidaan siirtyä itse olennaiseen, eli päivitysten tarpeen havaitsemiseen ja asentamiseen.

Haavoittuvuuksienhallinnan prosessi on räätälöitävissä

Haavoittuvuuksien hallinnan kannalta ManageEnginessä on mahdollista tehdä kolme erilaista toimenpidettä päätelaitteille.

  • Työasemat skannataan puuttuvien päivitysten varalta.
  • Työasemat skannataan puuttuvien päivitysten varalta ja päivitykset ladataan.
  • Työasemat skannataan puuttuvien päivitysten varalta, ladataan päivitykset ja asennetaan päivitykset.

Edellä mainitut vaihtoehdot mahdollistavat aika paljon erilaisia vaihtoehtoja, miten haavoittuvuuksien hallinta voidaan organisaatioissa toteuttaa. Kun sen lisäksi sekä Microsoftin, että kolmansien osapuolten sovellusten päivitykset voidaan määritellä todella kattavasti, niin kokonaisuus alkaa olemaan kunnossa. ”Autopilotti” on täysin mahdollista laittaa päälle, jos haluaa sovellusten ja käyttöjärjestelmän tietoturva-aukot tilkittäväksi niin nopeasti kuin mahdollista. Myös asetukset, politiikat ja muut vivut ovat johdonmukaisesti ja selkeästi määriteltävissä.

Toimivan oloinen ratkaisu, mutta onko hintansa vääri?

Kuten jo hieman aikaisemmin on käynyt selväksi, niin asetuksia tässä ratkaisussa on kiitettävästi. Globaalit ja jakelukohtaiset asetukset ovat vertailun kärkikastia. Päivitettävien sovellusten asetuksiin ei voi tämän järjestelmän osalta kajota, mutta se onkin todella harvinainen ominaisuus, kuten olemme havainneet. Omia MSI-paketteja ja Mac-sovelluksia ManageEngine sen sijaan pystyy jakelemaan. Vaikka useasti paikalliseen infrastruktuuriin asennettavat järjestelmät eivät ole niin helppoja poistaa käytöstä, niin se ei ole kovin työlästä ManageEnginen kohdalla. Työasemiin asennetut agentit tulee poistaa, ja hallintapalvelin ajetaan alas. Testijakson aikana toimintavarmuus ja tehokkuus olivat perustasoa.

Kyseisen päivitystenhallinnan enterprise-tason ratkaisun saa 250 työaseman organisaatioon käyttöön noin 7000 € per vuosi. Yli 1000 valvottavan kohteen hinta pyörii kiinteänä summana, joka on noin 16000 € vuodessa.

Laske säästösi

Automatisoi sovelluspäivitykset ja lopeta pikkusoftien kanssa painiminen. Centero Software Manager säästää aikaa, rahaa ja hermojasi.

« Edellinen artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – Shavlik Protect – Osa 6/14
» Seuraava artikkeli: Patch Management -ratkaisut vertailussa – GFI LanGuard – Osa 8/14